Kinlochbervie – Scrabster


De route van Stornoway via Kinlochbervie en Scrabster naar Stromness

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 

In Kinlochbervie

 

 Kinlochbervie in het hoge noorden van Schotland

Kinlochbervie in het hoge noorden van Schotland

Er zijn meerdere redenen om even pas op de plaats te maken. Hilda voelt erg veel voor een paar ‘havendagen’, terwijl aan het einde van de week  wind wordt verwacht van rond de 30 knopen. We liggen in deze haven erg beschut met de boot aan de ‘hoge’ kant van de steiger, dus erg geschikt om ‘verwaaid’ te liggen. En ook niet onbelangrijk in de relatief dure havens: in Kinlochbervie wordt voor één nacht liggeld betaald en daarna is de volgende aaneengesloten nacht gratis. Daarom besluiten we om 4 dagen te blijven en zondag weer verder te varen.
 
De volgende dag, donderdag, is een geschikte dag om op de fiets de omgeving te verkennen. In het kleine dorpje met een paar honderd inwoners  is weinig te vinden,  maar in een Spar winkel kunnen we onze leeftocht kopen. Ook is er een kleine cafetaria waar we maar weinig activiteit hebben bespeurd.  Volgens Wikipedia is in het dorpje  een gemeente van de “Free Presbyterian Church of Scotland”  gevestigd, maar het kerkje ziet er niet naar uit dat er vaak een dienst wordt gehouden.   De rest van de drie dagen zijn minder geschikt om verder rond te kijken want het regent of miezert vrijwel continue , terwijl het vrijdag en zaterdag ook nog eens hard waait. Dagen met dikke truien en voornamelijk binnen zitten dus.

 

Zondag, 18 juni 2017, Kinlochbervie – Kinlochbervie, 6 zm

 

.

De reis voor deze dag is een tocht rond Cape Wrath en vervolgens door naar Kyle of Tongue aan de noordkust waar we in de Talmine baai willen ankeren, een tocht van ruim 40 mijl. De almanak waarschuwt voor ruw water rond de kaap en adviseert 3-5 mijl afstand te houden.  Het is allesbehalve mooi weer om te vertrekken maar eenmaal onderweg valt het meestal wel mee zo redeneer ik. We varen Loch Inchard uit, hebben het tweede rif gezet en wat later rollen we ook het voorzeil gedeeltelijk uit. Als we goed en wel op het wijde water zijn en zo’n drie mijl gevorderd valt het echt niet mee. Het waait 6Bf, de golven zijn vervelend  en we stuiteren over het water. Hilda kijkt me vragend aan zo met een blik van ‘willen we dit echt?’ Nee, dus. We keren de boot en varen terug naar het plekje aan de steiger dat ons uitnodigend ontvangt.


Maandag 19 juni 2017, Kinlochbervie – Scrabster, 66 zm (totaal 1169 zm) 

 

Cape Wrath

Cape Wrath

Er is iets minder wind, zo rond de 19 knopen en deze dag wordt er wel gezeild.  We ronden Cape Wrath op twee mijl afstand. Of het op een grotere afstand beter was geweest zullen we niet weten maar hobbelig is een eufemisme. We zeilen hard en besluiten in één ruk door te varen naar Scrabster, zodat we de dag erna het tijdstip beter  kunnen bepalen wanneer  we bij de ingang van de Hoy Sound moeten zijn. We varen pal voor de wind alleen op het grootzeil om schavielen van de genua te voorkomen. Door het rollen op de golven valt het voorzeil continue in en schuurt het achterlijk tegen de babystag.
 

Het zeilt!

Het zeilt!

Tijdens de reis trekken vele buien over ons heen en veroorzaken het tijdelijk aantrekken van de wind tot 22 knopen.  Pas achteraf lees ik dat we, met wat meer afstand tot de kust,  het qua golven misschien wat rustiger zouden hebben gehad want  Strathy Point en Ushat Head veroorzaken ook onrustig water.

In de almanak wordt gewaarschuwd voor ‘floating creel lines’ aan de noordkant van de haven van Scrabster. We zijn dus erg alert op vissersballen want we vinden dat we voldoende ervaring hebben opgedaan met ‘ankeren’ aan lobsterpotlijnen.
 
De havenmeester beantwoord mijn oproep op de marifoon met: “10 meters?”  “No sir, 13 meters“.  Dan horen we:  “I will try to find a space to squeeze you in“. We verwachten dus dat we veel jachten zullen aantreffen, maar niets is minder waar. De haven is geheel gevuld met lokale boten en er is eigenlijk  maar weinig ruimte voor bezoekende jachten. Twee mannen in gele hesjes staan al te wenken op de steiger. Wij  meren af, geholpen door wat de havenmeester en z’n assistent blijken te zijn, in een weliswaar ruime box, maar ‘squeezed’  tussen twee lokale 9 meter  jachten. 
 

 Scrabster, een commerciële haven

Scrabster, een commerciële haven

 
Dit artikel is gepubliceerd in categorie Schotland-Orkneys.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.