Naar Noord Ierland



De gevaren route van het Caledonian Canal naar Noord-Ierland

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 

Tijdens een lezing bij de Toerzeilers is het idee ontstaan om naast Schotland ook Ierland aan te doen. Dit jaar hadden we ons slechts globale doelen gesteld. Als we via Zuid-Engeland waren gegaan zou de Oostkust van Ierland een uitstekende route zijn geweest om in Schotland te komen. Nu we echter voor de noordelijke route hebben gekozen richten we ons op Noord Ierland. Tijdens de tocht door het Caledonian Canal heb ik wat in de ‘Sailing Directions voor East &North Ireland’ gelezen en met deze kennis hebben we Ratlin Island of Ballycastle aangemerkt als aankomstpunt.

.

Zo gauw de sluis wordt bediend verlaten we Corpach en varen met weinig wind maar wel mooi weer door Loch Linnhe naar de Corran Narrows. Op deze plek is Loch Linnhe maar 500 meter breed en kan de stroom tot ruim 3 knopen oplopen. Vandaag, twee dagen na volle maan, is het springtij, maar gelukkig hebben we de stroom mee. We zien stroomwervelingen en draaikolkjes in het water en onze snelheid over de grond loopt op tot ruim 9 knopen. In een volgend smal stuk tussen twee eilanden bij Port Appin helpt de stroom ons opnieuw even stevig mee. In de buurt van Oban wordt het weer slechter en worden we op regen getrakteerd.

In Oban

In Oban

Oban heeft een royale jachthaven met even royale boxen die voorzien zijn van lange vingersteigers en daarnaast een behoorlijk aantal visitors boeien. Een nadeel is dat Oban alleen via het water bereikbaar is omdat de marina aan de andere zijde van de Kerrera Sound ligt. Via de marifoon meld ik me aan en vraag waar we kunnen liggen. We mogen zelf een box kiezen aan de “C” steiger waar meer dan voldoende boxen leeg zijn. Als we vast liggen wil ik de trajectregistratie op de computer stoppen, maar de computer is tot mijn verwondering opnieuw opgestart. Het traject blijkt tot in de haven vastgelegd te zijn, dus missen we geen informatie. Ik heb hier geen goed gevoel over, omdat we op het IJsselmeer ook al een hapering hebben meegemaakt.

In het havenkantoor krijg ik veel informatie, onder andere dat we eens per twee uur gebruik kunnen maken van de ‘marina ferry’ om naar de stad te gaan. Elektriciteit, douchen en de was- en droogmachines zijn ‘complementary’ en moet als extra naast het relatief hoge liggeld worden betaald. Het Wifi signaal is jammer genoeg te zwak om aan boord te kunnen gebruiken, maar halverwege het kantoor en de boot werkt het tablet perfect en met de ‘PocketGrib’ app kan ik gribfiles oppakken die ook in WinGps kunnen worden geimporteerd.

Comfortabel met de ferry naar het centrum

Comfortabel met de ferry naar het centrum

Met de ferry gaan we om 3 uur naar de stad en zijn om half zes weer terug met de noodzakelijke boodschappen, en dat zijn er weer heel wat. We eten smaakt ons, om een Gronings gezegde te gebruiken, ‘tot aan het kleine teentje toe’.

 

 
Zo 28 mei 2017 Oban – Graighouse op Jura, 40,2 zm

De zondag begint niet goed. De computer start niet op. Om een lang verhaal kort te maken, na allerlei herstelpogingen wordt duidelijk dat de bootsector op de SSD beschadigd is en dat betekent einde oefening voor de Windows 7 omgeving die ik het afgelopen voorjaar tezamen met de nieuwe SSD heb geïnstalleerd. Ik heb gelukkig de voormalige SSD met Windows XP en bijna alle noodzakelijke programmatuur bij me en bouw deze disk snel in. Hiermee is de situatie van februari van dit jaar hersteld en kunnen we vrijwel alles weer.

Hierna vertrekken we en met een goede wind zeilen we de Kerrera Sound uit en varen verder door de Firth of Lorn richting de Sound of Luing waar in de toegang stromen tot 7 knopen kunnen worden verwacht alsdus de Sailing Directions. Bijna ter plekke, zien we van afstand al het onrustige water en eenmaal ter hoogte van het eilandje Fladda zien we draaikolken links en rechts terwijl de snelheidsmeter vrijwel continue boven de 9 knopen aanwijst. Er moet aandachtig worden gestuurd want de boot draait voortdurend naar bak- of stuurboord. Een aantal mijlen verder heeft de stroom weer meer normale proporties aangenomen. Om van de Sound of Luing in de Sound of Jura te komen, passeren we zijdelings de de Gulf of Corryvreckan, ‘one of the most notorious streches of water anywhere around the British isles’ aldus de almanak.

 Wervelingen en draaikolken

Wervelingen en draaikolken

Tot aan de helft van de Gulf merken we weinig, maar ineens is het bingo!. We varen opnieuw te midden van, ditmaal, grote draaikolken en grote stoomwervelingen en ik moet bijna 40 graden gaan corrigeren om de koers vast te houden. De snelheid van de boot neemt weer fors toe en de meter toont snelheden van meer dan 11Kn en tikt zelfs even 12 knopen aan. Een fantastische ruime wind helpt ook prima mee waardoor we ook een hoge snelheid door het water halen.

Een paar minuten elektronisch logboek voor de geïnteresseerde zeiler

Een aantal mijlen verder in de Sound of Jura zakt de snelheid weer terug tot rond de 8 knopen. We zeilen door tot Graighouse, een inham in Jura waar we vastmaken aan een visitors boei om daar te slapen. De stroom keert dan ook bijna en we vinden Graighouse een uitstekend punt om met de oversteek naar Ierland te starten.

Ma 29 mei 2017  Graighouse op Jura – Ratlin Island (N-Ierland, 38,8 zm

Het water is bijna rimpelloos als we aan de overtocht beginnen. Een mijltje onderweg hijsen we het grootzeil en iets later kan de fok ook bij. Met 10 knoopjes wind en de stroom mee zien we de meter zelfs nog regelmatig boven de 7 knopen. Deze ideale situatie wordt al gauw verstoord door de eerste regendruppels die snel overgaan in een gestadige regen die niet meer stopt tot het einde van de tocht. De windsterkte neemt af en komt achterlijk in met als gevolg dat er schijnbaar maar 3 tot 5 knopen overblijft, het wordt dus motorzeilen. Vanwege het slechte zicht zien we de kust van Islay al al lang niet meer, maar de invloed van de zuidwaarts gerichte stroom  beginnen we behoorlijk te merken. Omdat we tegen de kentering aan de andere kant hopen te zijn moeten we de koers gaan corrigeren om noordelijk rond Ratlin Island te kunnen varen.

 De 'West Lighthouse' van Ratlin Island bij 'poor sight'

De ‘West Lighthouse’ van Ratlin Island bij ‘poor sight’

Nadat we ‘The Bull’, het meest westelijke punt van Ratlin Island, hebben gerond, halen we de zeilen neer en motoren de laatste drie mijlen naar de haven. Er liggen een paar jachten maar er is voldoende ruimte aan de drijvende steigers. Onderweg naar die steiger maken we de bocht iets te krap en lopen nog even aan de (zachte) grond. Met een iets wijdere bocht blijven we voldoende diepte houden en maken we vast. De jolige havenmeester heeft een leuk welkomst cadeautje, het liggeld is in de aanbieding en vandaag geldt: ‘2 halen en 1 betalen’ twee nachten voor £22,- inclusief alles. Tijdens een wandelingetje aan de kant ontdekken we dat er een sound festival op het eiland is vanaf 26 mei tot 2juni. Wellicht is dat de reden voor het cadeautje.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Noord Ierland.

One Response to Naar Noord Ierland

  1. monique schreef:

    nou ik ben weer bij met lezen hoor! deze grijze foto’s is precies wat je in schotland en ierland verwacht…. helaas.

    hopelijk weer snel blauwe luchten. Hoewel voor komende week hier in NL het erg slecht is…

    groetjes
    m

    PS: die aanklik regels voor de foto’s te bekijken zijn ideaal! zo kan je snel verslag lezen, en als je fotos wilt kijken kan dat apart…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.