IJsselmeer

Leeuwarden – Stavoren 10 mei
37 zm van (tot nu toe) 37 zm

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 
Net zoals in 2015 zijn we op 10 mei vertrokken voor de reis van 2017. Omdat het optuigen en inpakken veel langer heeft geduurd dan ons lief was hebben we 2 weken in Leeuwarden gelegen. 

Vanmorgen om kwart over negen was het toch zover, nadat de havenmeester nog even 150 litertjes dieselolie in de tank had gegoten. Met uitzondering van de Zwette spoorbrug waar we weer bijna een half uur moesten wachten, draaiden de overige  Leeuwarder bruggen erg vlot. Na  Harlingen konden we zowaar het grootste gedeelte van de Boontjes zeilen en met 6 knopen aan de wind haalden we nog een nette grondsnelheid. Van Kornwerderzand tot Stavoren moest de motor voor de voortstuwing zorgen want de wind liet het toen toch helemaal afweten. We hebben gekozen voor de oude haven omdat we het daar toch veel gezelliger vinden dan in de buiten marina.

Stavoren, de oude binnenhaven

De gribfiles geven helaas voor de komende 6 dagen  zuidwestelijke winden. Dit betekent dat de noordelijke route voor ons veel aantrekkelijker is dan kruisend onder Engeland door. Morgen besluiten we hier definitief over.

 

Stavoren – Lelystad, 11 mei
24 zm van (tot nu toe) 61 zm

 

tekst

Tekst

Omdat we nog even wilden kletsen met een stel goede vrienden hebben we een stop gemaakt in Lelystad. Een prachtige halve wind van 10 tot 13 knopen leverde ons grote stukken op ruim boven de 7 knopen en bracht ons met een gemiddelde snelheid van 6,4 knopen van haven tot haven inclusief het op en aftuigen. Met een koud pilsje in de kuip en lekker eten in een restaurant op het haventerrein hebben we voor een half jaartje afscheid genomen.

We hebben, gezien de zuidwestelijke windrichting de komende 7 dagen, besloten om via de Noordelijke route naar de westkust van Schotland te varen en we gaan Nederland verlaten via IJmuiden.

 

Lelystad – IJmuiden, 12 mei 38 zm van (tot nu toe) 99 zm

 
Rond 9 uur zijn we uit Lelystad vertrokken en konden we tot aan Amsterdam zeilen. De Schellingwouderbrug en de Oranjesluizen waren ons gunstig gezind en we waren hier dan ook snel voorbij. Onderweg naar IJmuiden bleek dat Hilda er de voorkeur aan gaf om  nog een nachtje in Seaport Marina IJmuiden  te blijven voordat we aan de overtocht naar Engeland begonnen. Het was duidelijk nog vroeg in het seizoen want in deze supergrote jachthaven is nauwelijks activiteit te bespeuren. Behalve tijdens het binnenvaren, waarbij we ons konden melden op VHF 74, hebben we niet gemerkt dat er nog zoiets bestaat als een havenmeester. 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-GB.