Onvolkomenheden

“Alles gaat kapot”, een opmerking die regelmatig voorkomt in verhalen van lange afstandzeilers.

Was dit deze reis ook het geval? Ik zet onze onvolkomenheden op een rijtje.

  1. De boordcomputer: gedurende de winter 2016-2017 had ik de bootcomputer voorzien van een 240Mb SSD (Solid state drive) en hierop Windows 7 geinstalleerd. Windows XP was immers uitgefaseerd. In Oban, na 18 dagen, kon ik de computer niet meer opstarten en was de bootsector niet meer bereikbaar. Ik installeer een nieuwe Windows versie altijd op een nieuwe drive en gelukkig  had ik de oude 160Mb SSD met Windows XP bij me. Na het terugplaatsen hiervan en de installatie van een aantal programma’s die ik in de winter had aangeschaft  werkte bijna alles weer. Hierna WinGPS5 Voyager en  een aantal kaarten updaten. Tot het einde van de reis heeft dit prima gewerkt. 
  2. Ergens langs de ZuidOostkust van Noorwegen bleek de interne waterpomp van de motor te lekken door het ontwateringsgaatje. Een haperende waterkering dus. Gaatje voorlopig professorisch gedicht. Een telefoontje met Drinkwaard leerde mij dat reparatie niet mogelijk was en er een nieuwe pomp zou moeten worden aangeschaft. De pomp zou het tot Nederland wel volhouden zei men en dat was ook zo. 
  3. Afgelopen winter had ik een klein elektronisch schakelingetje geïnstalleerd waarmee we alle apparatuur via drukknopjes op meerdere plekken  konden in- en uitschakelen. We vonden het reuze gemakkelijk. Omdat elektronica aan boord vaak “linke soep” is had ik twee reserve schakelingetjes aangeschaft. Jammer genoeg zijn de reserves niet aan boord terecht gekomen en heb ik een “noodoplossing” aangebracht door middel van een simpel schakelaartje.
    “Eenvoud is kenmerk van het ware” was ooit mijn devies. Inmiddels heb ik één van de reserve schakelingetjes geplaatst en wachten we het resultaat de volgende reis af.
  4. In het circuit van het nieuwe elektrische toilet werkt een terugslagklep niet goed; er vloeit er een hoeveelheid water terug in de pot. Er zal wel rommel in de afsluitranden blijven zitten. Misschien helpt een veerbelaste terugslagklep.  Experiment volgt
  5. De bouten waarmee de saildrive aan de motor was bevestigd raakten los. Voorzien van veerringen. Hierna geen probleem meer.
  6. Tijdens de tocht van de Orkneys naar de Faroer bleek het lummelbeslag te zijn losgewerkt. Het draad van bijna alle M6 bevestigingsbouten was beschadigd. Ik had gelukkig een M8 tap in de gereedschapskist en na het opboren heb ik de gaten van M8 draad voorzien en het beslag met M8 bouten en locktite vastgezet.

Al met al geen onoverkomelijke problemen, maar een heel regelmatige controle van alle delen van de boot is noodzakelijk. Het is wel duidelijk dat reserves en gereedschap onontbeerlijk zijn tijdens lange reizen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2017 - Westwaarts.