Lerkil – Kopenhagen

Lerkil – Falkenberg,  vr 16 aug 2019, 43 zm

 

Lerkill – Falkenberg

Voor de verandering eens een dag met gunstige vooruitzichten. De beloofde wind zal uit het westen  komen en zal tussen de 12 en 16 knopen zijn. Dus dat wordt zeilen. We vertrekken om half acht en de zeilen blijven omhoog tot in Falkenberg. Het zeilt geweldig zo’n mooi lang rak langs de kust en we genieten! Op het plekje waar we al twee keer eerder lagen, mooi in het centrum, is gelukkig plaats.

Zaterdag staat er een zuid-zuidwest wind van  5 tot 6 Bf en is het bovendien ook nog eens erg  regenachtig  en dus blijven we lekker liggen. We hebben geen zin om hier tegenin te boksen. Het is wel een mooie gelegenheid om de motorolie te verversen. Volgens het usermanual moet dit elke 100 draaiuren gebeuren en de motor is daar al een aantal uurtjes voorbij. Het kost alleen wel behoorlijk wat tijd voordat ik 5 liter vervangende olie voor de motor heb kunnen kopen, want op zaterdag zijn alle garages gesloten. Het lukt na wat vragen bij een autoshop op 4 km afstand, maar daarvoor is de vouwfiets weer prima geschikt. Met behulp van het meegeleverde pompje lukt het heel goed om de oude olie uit de motor te pompen in een leeg 5 liter tankje zonder ook maar een druppel te morsen. Met 5 liter nieuwe olie kan de motor er weer een tijdje tegen.
De plek voor ons, van waar ’s morgens een Noorse Beneteau 54 naar het noorden was vertrokken wordt in de vroege avond ingenomen door alweer een Noorse Beneteau 419 die vanuit Kopenhagen kwam. De Noorse zeilers vertelden mij dat de harde wind niet hun grootste probleem was geweest maar wel de hoge golven. We wisten maar al te goed  waar ze het over hadden en voelden ons prima op ons beschutte plekje

 

Falkenberg – Kopenhagen,  zo 18 aug 2019, 76 zm

 

Lerkill – Falkenberg

Een nieuwe dag, een nieuwe kans! De weerberichten zien er, met kanttekening, prima uit. Windsterkte de hele dag  ca 7 knopen maar wel uit het zuidwesten waar we naar toe moeten. Op het einde van de dag aantrekkend tot 15 knopen en mogelijk regen. Als doel hebben we Kopenhagen en zo mogelijk Dragør, op resp 75 of 82 zm. We vertrekken al voor 6 uur ’s morgens om zo veel mogelijk van de zwakke wind te kunnen profiteren.

Deze reis wordt ik er weer eens stevig aan herinnerd dat je aandacht absoluut niet mag verslappen. In de buurt van Helsingør bestudeer iets te intensief de route op de plotter en als ik opkijk varen we bijna over een visbootje heen. Met een forse ruk aan het stuurwiel, nadat ik de autopilot heb ontkoppeld, kan ik het onheil afwenden, maar de Deen in het bootje schreeuwt een aantal zeer onvriendelijke woorden naar me toe, en dat is helemaal terecht.  

 Margreteholm, een haven met meer dan 500 ligplaatsen. Er zijn 9 van dergelijke steigers!

Margreteholm, een haven met meer dan 500 ligplaatsen. Er zijn 9 van dergelijke steigers!

Het weerbericht klopt voor het grootste gedeelte van de reis, gemiddeld 7 knopen en droog! Pas zo’n 10 mijl voor Kopenhagen begint het stevig te regenen en harder te waaien.  Dragør valt dan al gauw af, zeker als de windmeter al richting 20 knopen gaat en de golven zich al weer stevig gaan verweren. Gelukkig is het zo goed als droog als we Margretheholm Havn,  de grote jachthaven van de Lynetten Sejlklubben, binnenvaren en de boot in een box schuiven. We zijn erg tevreden met de vorderingen deze zondag, maar minder tevreden ben ik met het feit dat we voor de haven van Kopenhagen door een spergebied voor jachten zijn gevaren.  Het stond aangegeven op de kaart maar vanwege de regen en de aandacht die we hadden voor de drukke scheepvaart had ik het niet opgepikt, terwijl ik het eigenlijk wel wist van de vorige keer.

Maandag is opnieuw een havendag. Stevige wind uit het zuidwesten. We zien in de beschutting van de jachthaven in buien toch meer dan 20 knopen op de teller.  Woensdag belooft het beter te zijn en gaan we weer een grote sprong maken.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Zweedse Westkust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.