Finsness – Engenes, zo 30 juni 2019, 30 zm
Zaterdagavond is het gezellig vertoeven aan boord van een buurman. Een international gezelschap is vertegenwoordigd: Noors, Duits, Portugees en Nederlands. Teruggekeerd op de HQ zit ik toch nog even het weer te evalueren en vraag me af of het eigenlijk wel zo’n goed idee is om nog rond het grote eiland Senja te varen. Als we de komende dag de noordwest hoek met de uitstekende kapen van Senja willen ronden kunnen we wind uit het westen verwachten en stevige golven die over een grote watervlakte komen aanrollen. Dat betekent dus een paar uur globaal recht in de wind varen en bovendien wordt er regen verwacht. Maandag, de dag erna, zal het de hele dag behoorlijk regenen met een zwakke wind. Dinsdag kunnen we zuidelijke winden verwachten in het 3Bf gebied. Dus opnieuw weinig wind maar wel recht van voren. Fijn zeilen zal dus niet erg aan de orde zijn tijdens de totale afstand van 130 mijl. Als er dan toch gemotord moet worden dan liever zo kort mogelijk. Ik kies ervoor om de volgende dag de koers weer naar het zuiden te verleggen.
Tegen verwachting in wordt het wat later op die zondag een mooie tocht, weliswaar op de motor. We beginnen met lichte regen en een tegenwind van achter in de 4Bf, maar hoe verder we komen hoe meer de wind afzwakt en hoe meer de zon achter de wolken vandaan komt. Opvallend hoe veel mooier de wereld er dan uitziet. De sneeuw op de bergtoppen is in de zon prachtig wit terwijl de hellingen lager mooi groen zijn.
We leggen aan in Engenes rond 4 uur in de middag. Harstad is nog 15 mijl verder, maar de keuze voor Engenes heeft te maken met de meestroom in de Tjeldsund de volgende dag. Van die meestroom kunnen we vroeg of laat op de dag profiteren maar daarvoor moeten we nog wel 22 zm overbruggen. Heel vroeg in de morgen vertrekken is voor Hilda geen optie dus het zal rond de middag worden. We zijn dan mooi om 5 uur ’s middags daar waar de grootste stroom staat. In Harstad zouden we alleen maar langer moeten wachten. Wel betekent het dat we langer mogen ‘genieten’ van de overvloedig vallende regen die wordt verwacht, maar dat nemen we maar op de koop toe.
In beide plaatsen zijn we eerder geweest, maar Engenes beviel ons een vorige keer beter dan Harstad. We hebben alle ruimte aan de steiger en liggen lekker rustig. Er zijn wel veel sportvisbootjes die met een behoorlijke snelheid in en uit de haven varen en daarbij nogal voor golfslag zorgen. Het valt me wel op dat wanneer ik in de kuip sta er wel langzaam wordt gevaren. De etiquette is dus wel degelijk bekend. ’s Avonds liggen we overigens wel behoorlijk op deining als de golven een beetje rond de hoek van de golfbreker de haven in rollen, maar ook dat is een gewenning.