De realisatie in 2022

De reis van 2022 is een ietsje anders verlopen dan de bedoeling was. We zijn redelijk vlot via het Caledonian Canal in Schotland aangekomen, maar eenmaal daar werkte het weer niet erg mee. We lagen eerst een paar nachten achter het anker, omdat een oversteek naar de Hebriden er vanwege de windrichting en kracht er  niet erg inzat. Toen we uiteindelijk in Loch Boisdale aankwamen werd het puzzelen om tussen de regenbuien en een beetje gunstige wind noordwaarts te komen. 
In Tarbert op Harris hadden we genoeg van de minder goede  weesromstandigheden en we besloten om de Orkneys en de Shetlands maar te laten wat het was en via de Schotse westkust en Skye weer zuidwaarts te varen. Vanwege het regenachtige weer en de wind, die steeds  maar weer uit ongunstige richtingen bleek te komen, hebben we ook een voorgenomen traject naar Ratlin island  afgebroken, en zijn via het Caledonian Canal weer teruggegan naar de Oostkust waar we wat beter weer verwachtten.
Erg leuk waren de havens Whitehills, Stonehaven, Arbroath en Eyemouth waar we nog nooit eerder waren geweest omdat we dachten daar niet naartoe te kunnen met onze diepgang. Met wat goede getijde berekeningen en telefonisch overleg met havenmeesters bleek dat toch een mooi alternatief tov de heenreis.

De terugreis naar Nederland begon in Blyth en eindigde in Makkum, een tocht van 284 zm. De reis in 2022 besloeg in totaal 1575 zm.

De route van 2022 (klik voor de dynamische route

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2022 - Schotland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.