Makkum – Blyth

Di 31 mei – do 2 juni, Den Oever- Blyth, 270 zm

Het eerste IJsselmeer tochtje

Route Makkum-Blyth

We gaan Nederland verlaten via het Molengat bij Den Helder. We zeilen rond het molenpark in het IJsselmeer en meren af in het haventje aan de waddenkant in Den Oever. We zeilen het overgrote deel, maar het laatste stuk naar de sluis laten we aan de motor over. De sluis wordt gedeeld met een drietal andere boten en samen met één ervan brengen we de nacht door in het haventje. We betalen via zo’n betaalapp omdat het pinapparaat van de havenmeester defect is.

Den Oever – Blyth
Dinsdagmorgen vertrekken we omstreeks 9 uur, zodat we de stroom door het Marsdiep en het Molengat zeker niet tegen hebben. We kunnen zeilen maar daar is ook alles mee gezegd. Omdat we het weinig aantrekkelijk vinden om pas na vele dagen in Engeland aan te komen  wordt het motor-zeilen. Onderweg komen we 3 scheepvaartroutes tegen die in een hoek van 90 graden over gestoken moeten worden en daar houden we ons zo goed mogelijk aan. Schepen in de route blijven op voldoende afstand en om kwart voor drie ligt de eerste achter ons, om half tien ’s avonds de tweede en om kwart voor twee in de eerste nacht kunnen we achterom kijken naar de derde.
Ondertussen zagen we op beperkte afstand een behoorlijk donkere lucht waar de nodige bliksemflitsen en onweersslagen uit kwamen.  Ik herinnerde me van verkenningen op mijn nieuwe radarscherm de keuze voor een ‘Weer’ scherm, naast o.a.  ‘Haven’ en ‘Open water’. Welnu de radar toonde mij  voortreffelijk waar de onweersbui zich bevond ten opzichte van onze positie.

De bui zoals afgebeeld op het plotterscherm

De bui zoals afgebeeld op het radarscherm

De bui trok vlak voor ons langs en veel meer dan wat spetters kregen we er niet van mee. Inmiddels zaten we wel helemaal voorbereid in onze zeilpakken.

De rest van de overtocht verloopt met variërende winden zowel in richting als kracht. Gelukkig wordt later de richting en ook de kracht (wel 7 tot 9 knopen) beter en kunnen de zeilen het alleen aan. Wel goed ook omdat ik al druk aan het rekenen was geslagen of er voldoende in de dieseltank aanwezig was, gelukkig steeds wel met gunstige uitkomst. Maar ja, een mens lijdt het meest . . . . .

De haveningang van Blyth

Om iets voor tienen op de derde dag komen we, na 49 uur, aan in Blyth. Aan de steiger lagen al twee Nederlandse jachten, een ervan kenden we uit Makkum en op de andere zagen we ‘Voorhout’  staan.  Het toeval wilde dat het de buren van onze dochter Monique waren. Tijdens de twee dagen in Blyth hebben we aan boord van beide jachten heel gezellig wat ervaringen uitgewisseld.

Inklaren!
In het boordboek van de Toerzeilers stond mooi beschreven waaraan we ons moesten houden bij binnenkomst in Engeland. In de buurt van de 12 mijlszone hadden we de gele Q-vlag gehesen.  Aan de steiger in Blyth hebben het C1331 formulier gedownload, alle gegevens vermeld en een telefoontje gepleegd naar de National Yachtline om ons te melden. Vervolgens was het wachten op een clearance.  Met een telefoontje gebeurde dat, de gele vlag kon neer en wij waren ‘free to go’.

The Queens Jubilee, een groots evenement

In Blyth werd de The Queen’s Platinum Jubilee gevierd. Veel jachten waren gepavoiseerd en we konden genieten van een parade in de haven en veel feestelijkheden op de steiger.

De parade in de haven

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2022 - Schotland.