Skye en Mull

Di 28 juni 2022, Acarseid Mohr – Ornsay, 30 zm
Wo 29 juni 2022, Ornsay – Mallaig, 30 zm, 9 zm
Do 30 juni 2022, Mallaig – Loch Aline, 44 zm
Vr 1 juli 2022, Loch Aline – Oban, 15 zm

Opnieuw een trieste dag qua weer!

Ons doel vandaag is eigenlijk Kyle of Lochals, juist ten oosten van de brug die het eiland Skye met het vaste land van Schotland verbindt. Er is daar een ‘marina’ met steigers. Maar die steigers liggen onbeschut voor de wind en ik verwacht dat de stoom daar ook nog wel eens een rol zou kunnen spelen. We houden er daarom rekening mee dat we ergens anders naartoe moeten. Ergens anders zou Kyle of Akin kunnen zijn, maar daar is volgens de pilot niet al te veel ruimte om vast te maken. Het betekent misschien wel dat we door de Kyle Rhea moeten. In dit nauwe vaarwater staat een sterke stroom en er tegenin motoren  lukt beslist niet. Na Kyle Rhea is het eiland Ornsay waar we eerder lagen dan de keuze.

De brug bij Kyle of Lochals

We vertrekken daarom al vroeg van ons mooringplekje op Rona. Met een relatief zwakke wind, precies op de punt, gaat de motor het weer overnemen van het zeil. Na 18 mijl motoren passeren we de 29m hoge brug en de steigers bij Kyle of Lochals zien er inderdaad weinig aantrekkelijk uit zo. Op een groot motorjacht na ligt ook niets. Iets verder zien we dat de steiger van Kyle of Akin wel druk bezet is en de jachten liggen dubbel. Ook in het ankergebied west van Kyle of Akin is er geen mooring meer vrij. Een ander Nederlands jacht heeft het ook al gezien en vaart ook door.

We zijn meer dan voldoende op tijd om de stroom mee te hebben in de de Kyle Rhea. Dat de stroom heel sterk is zien we op de snelheidsmeter die meer dan 11 knopen als SOG (speed over ground) aangeeft, terwijl de snelheid door het water slechts 5 knopen is. Dat het stroomt is heel goed te zien aan het water en aan de zuidelijke ingang zien we links en rechts draaikolken. Iets verder,  waar we op de kaartplotter ’tide rips’ zien aangegeven, varen we door geweldig onrustig water.

De vuurtoren op het eiland Ornsay

Zes mijltjes verder laten we het anker vallen op vrijwel dezelfde plek waar we eerder lagen en toen een erg harde wind over ons heen kregen. Deze keer komt de relatief zwakke wind meer uit de zuidoostelijke hoek en dat heeft voor ons gevolgen. Een drietal uren lang komt een zware deining rond de punt van Ornsay en we liggen behoorlijk te dansen. Verkassen heeft weinig zin want een drietal andere jachten die dieper in de baai achter hun anker liggen dansen even hard als wijzelf.

Een kleiner jacht dat redelijk dicht bij ons lag zie ik plotseling op behoorlijk grote afstand bij ons vandaan. Het anker heeft duidelijk gekrabd en de wind heeft zijn best gedaan. Het anker pakt wel weer, maar dan is het jachtje toch aardig dicht bij de kant. Nadat het jonge stel met veel moeite het anker weer aan dek heeft, het moet allemaal op spierkracht, maken ze vast aan een mooring dat veel verder voor de kust ligt. Maar ook daar staat deining en na een uurtje zijn ze vertrokken.

Ornsay – Mallaig

Onderweg naar Mallaig

Vandaag hebben we zin om aan een steiger vast te maken en weer eens lekker te kunnen douchen. Mallaig is slechts 9 mijl verwijderd en daar gaan we dan ook naartoe. Hoewel we dachten dat de wind nog steeds zuid-oostelijk zou zijn en te hoog, kan er toch gezeild worden, maar daar is ook alles mee gezegd. Het waait 4 tot 10 knopen uit een oostelijke richting en de motor moet af en toe wel een beetje mee helpen.

We parkeren de boot in één van de vrije en ruime boxen. Het valt ons opnieuw op dat de boxen  hier extreem lange steigervingers hebben met een grote ruimte er tussenin. Een verschil met Nederland met de vaak (te) korte steigervingers en de wat minder brede boxen. De dag gaat voorbij met boodschappen doen, iets lekkers halen bij de havenbakker en een wandeling door het stadje.

De marina van Mallaig met de moorings

Mallaig – Loch Aline

De wind zou volgens de gribfiles nog steeds uit zuidelijke richtingen komen, eerst zwak ca 4-6 knoop. Rond Ardnamurchan zou het iets harder kunnen waaien en in de sound of Mull weer minder, maar tegen die tijd dat we er kunnen zijn zouden we wel met halve wind kunnen zeilen.

Het eiland Egg op de achtergrond

We vertrekken om half acht ’s morgens en na 22 zm om half twaalf hebben we Ardnamurchan lighthouse dwars. De wind is daar inderdaad een beetje sterker en we hijsen de zeilen zodra we meer oostelijk varen. Allengs gaat het steeds beter en de hele Sound of Mull tot aan Loch Aline kunnen we prima zeilen.

Ardnamurchan lighthouse dwars

Loch Aline is aan de randen rijkelijk voorzien van moorings. We gaan echter ankeren achter in de Loch, want een touwtje vastmaken aan een mooring of in een box in de miserabele ‘marina’ van Loch Aline heeft voor ons geen toegevoegde waarde want aan de wal is niets te vinden en in zo’n beschutte omgeving is het anker evengoed als een mooring.

De ingang van Loch Aline

Geankerd in Loch Aline met moorings en ‘marina’

Loch Aline – Oban

Ikzelf zou nog graag eens naar Ratlin island voor de Noord-Ierse kust willen. We starten de eerste juli met het doel om een poging te wagen en toch stukje in die  richting te varen. De wind komt opnieuw eigenlijk uit de verkeerde hoek en zit in de sound of Mull ergens laag in het 3Bf gebied. We motoren dus de eerste mijlen.
Na 7 mijl, bij de zuidoosthoek van Mull, draaien we de Firth of Lorn in en dan weten we hoe  de eerste uren zullen zijn. Recht tegen de wind in die, nu er weinig beschutting meer is harder waait. De stroom hebben we weliswaar mee, maar door stroom tegen de wind in, staan er wat vervelende golven en bovendien regent het. Een half uurtje later, zo’n 2,5 mijl na de bocht gaan we maar eens kijken wat ons doel zou kunnen worden. We vinden op een mijltje of 15 iets dat als ankerplek wordt aangegeven, maar die plek bevalt ons niet. Ook willen we dat hele eind niet motoren en zullen we moeten kruisen. Een deel van de afstand gaat door de Sound of Luing waar een sterke stroom staat. Dan is het besluit snel genomen en we gaan bakboord uit richting Oban.
Op het eiland Kerrera, recht tegenover de stad Oban is een marina waar we eerder zijn geweest. Er kan een keuze worden gemaakt tussen een mooring of een box. Een bootje van de marina vaart op regelmatige tijden naar de stad en komt je zelfs halen en brengen vanaf een mooring.

Oban op de achtergrond en het veerbootje op de voorgrond

Bij aankomst in de marina hebben we geen keuze want alle moorings zijn bezet en we schuiven de boot in een box. Het relatief lage liggeld van 25 pond krijgt toch Schotse proporties (omgerekend 50 euro), als alle aanvullende kosten worden meegerekend zoals douchen, elektriciteit en de 10 pond om even overgezet te worden naar Oban, iets dat in 2017 nog inclusief was. Maar het moet worden gezegd, het ligt veel rustiger dan aan de noordsteiger in Oban waar je veel last zou hebben van de veerboten, althans volgens de buurman.
En wat te denken van een privé bagpipe concert van een dame uit een buurboot. Er verzamelden behoorlijk wat mensen op de steiger en een applaus was haardeel na afloop.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2022 - Schotland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.